Retourzendingen sorteren

Gemiddeld wordt 60% van onlineaankopen geretourneerd. De kosten voor de afhandeling van retourzendingen liggen 400% - 500%* hoger dan voor het verzenden van een bestelling. Automatische sorteermachines bieden hierin een perfecte oplossingen, want ook retourgoederen kunnen automatisch worden gesorteerd.

*) Bron: Thuiswinkel.org

Retouren = Inbound

Voor een automatische sorter zijn retourzendingen niet anders dan inbound sorteren. Retouren vragen echter om controle (kijken, ruiken, opnieuw verpakken, enz.). Retouren inbound sorteren gaat daarom vaak via een VAS-locatie (Value Added Services). Hier wordt bijvoorbeeld kleding opnieuw verpakt. Retourartikelen kunnen dan direct terug in de verkoop (cross docking), terug in de voorraad, of er wordt bepaald dat het onverkoopbaar is geworden. Onze sorteeroplossingen bieden standaard de mogelijkheid om een VAS-locatie te kunnen toevoegen.

Retourzendingen

Retouren zijn onlosmakelijk verbonden met online shoppen. Eenvoudig (gratis) retourneren maakt deel uit van de totale costumer experience. De reden om iets te retourneren ligt vaak voor de hand:  

  • het past niet (verkeerde maat);
  • product is anders dan verwacht;
  • item kan beschadigd zijn;
  • product functioneert niet goed;
  • verkeerd product ontvangen;
  • meer items besteld om te kunnen vergelijken.

Automatisch sorteren van retouren

Retouren zijn dus bewerkelijk en kosten verhoudingsgewijs veel geld. Alle reden om hier serieus naar te kijken en de mogelijkheden te bespreken met een ervaringsdeskundige. Onze adviseurs komen in de praktijk regelmatig vergelijkbare cases tegen en juist die gezamenlijke ervaringen (en onze sorteeroplossingen) besparen jou straks kosten en bieden je een vliegende (her)start.

Automatisch sorteren van retouren? 

Maak dan nu een afspraak.