Logistieke automatisering

Logistiek. Hoe moeilijk kan het zijn? Het juiste product, op de juiste tijd, op het juiste adres, tegen de juiste prijs. Dat is waar het zo’n beetje op neerkomt. Het klinkt zo eenvoudig, maar we weten allemaal dat de realiteit een stuk complexer in elkaar steekt dan dat simpele zinnetje. 

In de logistiek ligt de lat altijd hoog. De moderne consument is veeleisend en de concurrentie zit niet stil. Op tijd leveren (liefst gratis) en leveren wat je hebt beloofd zijn kritieke succesfactoren, met name in e-commerce. Waar het uiteindelijk om draait, is een tevreden klant. Tevreden klanten komen terug, ontevreden klanten haken af. 

automatisering magazijn met geavanceerde logistieke systemen

Automatisering van je magazijn; waar begin je?

Processen verbeteren, versnellen, kosten verlagen en fouten reduceren, dat is wat je als logistiek manager wilt. En als je in de afgelopen jaren een vakbeurs voor logistiek en magazijntechnologie heb bezocht dan weet je dat het aanbod en de mogelijkheden eindeloos zijn. Robots, sorteermachines, storage en retrieval systemen, AMR’s, picking systemen, enz. Kortom, waar begin je? We gaan je helpen. 

Het logistieke proces

Accuratesse, snelheid en efficiëntie zijn key in het logistieke proces. Wanneer ergens in die keten een fout sluipt, is dat van invloed op het vervolg van het proces. En behalve de interne factoren zijn er externe factoren die daar van invloed op zijn. De opkomst van e-commerce heeft ervoor gezorgd dat het aantal single item orders enorm is toegenomen. Dit vergt veel van een organisatie en op een bepaald moment te veel.

Waar dit omslagpunt zit is per bedrijf verschillend, maar vanaf ca. 3.500 uph mag je je gaan afvragen of nog meer mensen inhuren (als ze al te vinden zijn) nog het verschil gaat maken. Juist in het sorteerproces is de winst te halen, zowel financieel (letterlijk), als in snelheid en efficiency. Meer doen met minder mensen; dát is wat een geautomatiseerde sorteerinstallatie je biedt.

automatisering magazijn met geavanceerde logistieke systemen

Wanneer wordt automatisch sorteren voor jou interessant?

Automatisch sorteren heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen in diverse branches. Of het nu gaat om kleding, post, 3PL, artikelen met afwijkende vormen, boeken of medicijnen. Dankzij automatisch sorteren gaat de verwerking sneller, beter, efficiënter en uiteindelijk goedkoper. Dat lijkt het ei van Columbus, maar wanneer wordt het interessant voor jouw bedrijf? Automatisch sorteren is vooral interessant bij een hoge doorloop van losse artikelen. De ondergrens ligt op ongeveer 11.000 stuks per dag, of circa 2.5 miljoen stuks per jaar. Maar vermelden we er direct bij, dit zijn geen harde cijfers. 

Welke sorter past bij jou?

Een sorteeroplossing kan een breed portfolio aan, maar er zijn altijd specifieke kenmerken die de keuze bepalen. Nog los van al eerder genoemde factoren als kwantiteit, vorm, gewicht, verpakking, materiaal en schadegevoeligheid is er nog een aantal variabelen dat bepaalt welke sorter het beste aansluit bij jouw behoeften. Daarbij staan vragen centraal als: Wat zijn de verwachtingen in termen van groei, voor nu en op de lange(re) termijn?

Wat zijn de plannen ten aanzien van het productportfolio? Wat verwachten je klanten? Wordt de business verder verbreed, bijvoorbeeld richting e-commerce? Allemaal vragen (en antwoorden) waar, bij de keuze voor een bepaald type sorter, rekening mee moet worden gehouden. Daarbij laten we een kosten/baten analyse nog even buiten beschouwing (die maken we trouwens wel standaard). De keuze voor een sorteeroplossing gaat niet alleen over het heden, maar vooral ook over de toekomst. En juist die (gezonde) toekomst willen we je graag mee helpen.

Automatisch sorteren maakt het verschil

Het sorteervolume gaat omhoog

Automatisch sorteren kan oplopen tot meer dan 30.000 uph. De uiteindelijke sorteervolumes zijn afhankelijk van het soort producten, formaat gewicht en vorm. Er bestaat echter geen one-size-fits-all sorter, er zijn wel veelzijdige systemen (denk aan een Cross Tray sorter of een Split Tray sorter) die een grote productvariatie kunnen sorteren. Voor alles geldt dat er een gedegen afweging moet worden gemaakt tussen wensen en mogelijkheden. Eerder genoemde gewicht, vorm en formaat zijn vaak bepalend voor het type sorter, evenals de beschikbare ruimte.  

De sorteer-efficiency gaat omhoog

Het pickingproces wordt eenvoudiger, van single items gaan we naar batchpicken. Daarbij worden verschillende orders gecombineerd. Dus in plaats van 50 keer een afzonderlijk product picken, worden nu meerdere SKU als batch gepickt en tot order gesorteerd. Ook het verpakken voor verzending gaat sneller. Post en pakketten kunnen bijvoorbeeld rechtstreeks in een postzak worden gesorteerd (zie ook outbound).

De foutmarge gaat omlaag

Het juiste product gaat altijd naar het juiste adres, en het systeem zorgt voor de juiste verdeling. Die verdeling kan de sorter ook maken naar kleur, soort, maat, titel, enzovoorts. En alles wat te veel of fout wordt ingeladen komt automatisch weer terug. Producten die te weinig zijn geladen, worden automatisch gesignaleerd en kunnen alsnog worden toegevoegd.

Efficiënter picken

Met eenzelfde aantal mensen kunnen veel meer producten worden verwerkt. In plaats van 10 mensen die elk 50 orders picken, worden nu 500 orders voor 1 product in 1 keer gepickt door 1 medewerker. Het aantal handelingen in het pickingproces wordt hiermee sterk verminderd. Daardoor gaat het aantal orders per FTE per uur automatisch omhoog, of kan met minder FTE’s de bestaande productie worden gehaald.

Inbound sorteren 

goederen worden direct geteld, en gesorteerd naar de gewenste categorie. Handmatig uitzoeken hoort hiermee tot het verleden. Een levering met diverse producten wordt automatisch uitgesorteerd naar eenheden die passen in het eigen WMS. Bijkomend voordeel is dat direct duidelijk is of alle bestellingen ook daadwerkelijk zijn geleverd (in de juiste hoeveelheden, kleuren, maten, enz.). Te veel van een bepaald item wordt direct zichtbaar, te weinig is terug te vinden in het overzicht.  

Outbound sorteren 

zijn de goederen die we hebben verkocht, of naar de (eigen) retail gaan. Outbound sorteren wordt vereenvoudigd, doordat het pickingproces veranderd. Alle orders voor een bepaald product kunnen nu in 1 keer worden gepickt (batchpicking). Dit bespaart tijd, menskracht en eventueel ruimte. Alles wat er te veel wordt geladen, wordt niet gesorteerd en komt automatisch terug bij het beginpunt. De sorter laat zien wat eruit gaat, hoeveel en naar wie. Daarnaast is het mogelijk om met deze informatie transportlijsten aan te maken, adresstickers, enzovoort.

Retouren sorteren 

Retouren zijn alle items die vanuit winkels, klanten of door consumenten worden teruggestuurd. Retourzendingen kunnen ook automatisch worden uitgesorteerd.  De sorter geeft daarbij 3 opties:

  1. Retourproducten kunnen rechtstreeks worden teruggenomen in de verkoop (cross selling/ cross docking).
  2. Retouren worden afgestoten naar een derde partij.
  3. Retouren gaan terug op voorraad.  

In het laatste geval kan ervoor worden gekozen om dit te doen op minder drukke tijden. Bij cross selling kunnen zogenaamde VAS-locaties (Value Added Services) worden toegevoegd. Retourgoederen worden hier handmatig gecheckt en waar mogelijk direct weer klaargemaakt voor de verkoop. Tevens kan worden bepaald of een product nog verkoopbaar is en terug kan op voorraad.  

Integratie WMS 

Eén van de meest gestelde vragen is: “Kan mijn WMS communiceren met een DistriSort sorteeroplossing?” Het korte antwoord is altijd: JA! En de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij DistriSort. DistriSort zorgt voor een feilloze integratie van een bestaand WMS met een nieuwe sorteeroplossing.

In Nederland ontwikkelen wij software die tailormade wordt afgestemd op het WMS-programma dat bij jou in gebruik is. De leverancier maakt dus niet uit. Wij zorgen ervoor dat de verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren. Of het nu gaat om een volledige turn-key sorteeroplossing, of een toevoeging op een bestaand sorteersysteem: het werkt.

Customer satisfaction

De customer experience en customer satisfaction zijn de drijvende krachten achter e-commerce. Iedereen kan met een paar klikken online de beste prijs en de beste leverancier te vinden. Online klantreviews zijn daarbij de moderne variant van mond-tot-mondreclame. Niet voor niets krijg je na iedere geleverde online bestelling vragen over de afhandeling. De (positieve) ervaringen van anderen zijn een belangrijke push in de sales funnel.

 ‘Goede cijfers’ zijn van levensbelang en automatisch sorteren helpt je om van een mager 6-je een volle 10 te maken.

Consumer satisfaction - DistriSort
Contact - DistriSort

Interesse of gewoon nieuwsgierig?

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek of een Quickscan