Retourzendingen sorteren

Retouren zijn een onvermijdelijk onderdeel van moderne logistiek. Maar een goed ingericht retourproces maakt het verschil tussen kostenpost en concurrentievoordeel. Deze pagina helpt je begrijpen wat retourlogistiek inhoudt, wanneer het knelt, en hoe je het optimaliseert.

Retourtechniek

Retourlogistiek is het organiseren, registreren, controleren en verwerken van goederen die terugkomen. Dat kunnen dus e-commerce bestellingen zijn, maar evengoed het overschot van producten vanuit de retail.

Retourlogistiek is in de basis vrijwel gelijk aan je inbound goederenstroom. Met dát verschil dat je je retourgoederen moet controleren en vervolgens moet bepalen of je ze weer wilt/kunt verkopen, op voorraad legt, of een andere bestemming geeft

automatisch retouren verwerken in magazijn

Optimale retourlogistiek is belangrijk

Eenvoudig (gratis) retourneren is een belangrijk aspect in de totale costumer experience. Om ervoor te zorgen dat retouren weer efficiënt en foutloos kunnen worden verwerkt is een gedegen retourlogistiek belangrijk. En dat begint bij een goede verpakking en een correcte retour barcode.  Twee basis-ingrediënten om automatisch sorteren van retourzendingen mogelijk te maken.

Gemiddeld wordt 60% van onlineaankopen geretourneerd. De kosten voor de afhandeling van retouren liggen 400% - 500%* hoger dan voor het verzenden van een bestelling. Alle reden dus om het retourproces zo efficiënt mogelijk in te richten en de kosten te reduceren.

De reden om iets te retourneren liggen vaak voor de hand:  

  • het past niet (verkeerde maat);
  • product is anders dan verwacht;
  • item kan beschadigd zijn;
  • product functioneert niet goed;
  • verkeerd product ontvangen;
  • meerdere items besteld om te kunnen vergelijken;
  • retourneren is een recht.

*) Cijfers van Thuiswinkel.org  

automatisch retouren verwerken in magazijn

Integreer retourlogistiek in je bestaande logistieke flows

Retourgoederen kunnen als inbound flow op een automatische sorteermachine worden gesorteerd. Zowel je orders (outbound) als retourgoederen (inbound) kunnen op dezelfde sorter worden verwerkt. Goederen die retour komen sorteer je automatisch naar:

  • Aanvulling van voorraad 
  • Verkoop (via cross docking), 
  • Controle (VAS-locatie)
  • Reparatie
  • Afvalverwerking 

Een slimme softwarekoppeling (WMS, retourportaal, labels) is hierbij van groot belang. 



Een naadloze koppeling tussen je WMS, retourportaal en labelsysteem is essentieel. Dit maakt het mogelijk om:

  • Retouren snel te verwerken
  • Nauwkeurige terugbetalingen te doen
  • De voorraad in real-time bij te werken

VAS en cross docking voor directe herintegratie

Retouren kunnen via een Value Added Services (VAS)-locatie of via cross docking direct worden verwerkt in nieuwe orders of terug in de voorraad worden geplaatst. Onze adviseurs komen dit soort situaties regelmatig tegen in de praktijk. Hun ervaring – in combinatie met onze sorteersystemen – helpt je kosten te besparen en je retourlogistiek te optimaliseren.

Is geautomatiseerd retourbeheer geschikt voor jouw organisatie?

In feite geldt: elk bedrijf dat een automatische sorteermachine gebruikt voor orderverwerking, is ook geschikt voor geautomatiseerd retourbeheer. Voor de sorter zijn retouren immers gewoon inbound goederen. Wel is het belangrijk dat de retourlogistiek goed is ingericht. Denk aan:

  • Juiste verpakking
  • Correcte (retour)barcodes of QR-codes

Als deze elementen op orde zijn, kunnen retouren automatisch worden gesorteerd op basis van vooraf ingestelde criteria.

Wanneer is automatisering van retouren interessant?

Automatisering van retouren is interessant als:

  • er minimaal 3.500 retourzendingen per uur moeten worden verwerkt
  • een snelle afhandeling van je administratie belangrijk is  
  • er weinig handwerk aan te pas hoeft te komen
  • je een actueel voorraadbeheer wilt
  • je je foutmarge wilt minimaliseren

Niet interessant:

  • bij producten die stuk voor stuk moeten worden nagekeken;
  • een laag aantal retouren;
  • als retouren ongezien naar wederverkopers gaan.
automatisch retouren verwerken in magazijn

Rol van DistriSort

DistriSort is er vooral om je te adviseren en te begeleiden. Wij zien de praktijkvoorbeelden in binnen- en buitenland bij onze grote en kleinere klanten. We helpen je om te bekijken waar je kunt besparen en verbeteren. We zijn daar eerlijk in en soms kritisch, maar het doel is altijd helder: het verbeteren van jouw logistieke stromen. En retourlogistiek maakt daar natuurlijk deel van uit.

  • Wij zorgen voor software die naadloos aansluit op een bestaand WMS (ongeacht de leverancier).
  • ROI-scan. Op basis van je orderlijsten maakt DistriSort een betrouwbare ROI-scan. Dit geeft een goede indruk van de terugverdientijd (1-3 jaar) van de investering in een automatische sorteeroplossing.  
  • Computersimulatie, waarmee je verschillende systemen en toepassingen met elkaar kunt vergelijken. We kunnen jouw inbound-, outbound- en retourstromen simuleren met verschillende producten en sorteeroplossingen.
  • Real life demo. Sorteer jouw producten -live- in ons Innovation Center. Wij bieden de mogelijkheid om jouw producten te sorteren op verschillende sorteermachines. Zo kun je zelf ervaren hoe het sorteerproces in jouw geval werkt. En ben je niet in de gelegenheid om zelf te komen, dan maken we een video voor je.
  • Last but not least kunnen we als systemintegrator een tailormade sorteeroplossing voor je installeren.  

Sectoren en voorbeelden

De kracht en kennis van DistriSort ligt met name op het gebied van ‘high throughput single item sorting’, dus het sorteren van losse items. Voor retourlogistiek zijn dit de belangrijkste sectoren:

  • E-commerce: snelle terugplaatsing van verkoopbare artikelen
  • Apparel & Fashion: hoge retourpercentages, ook veel kleine producten
  • Cosmetica: gesloten verpakkingen kunnen terug in voorraad, of cross docking
  • Media / Boeken: standaardformaten, stapelbaar
  • Post & Pakket: zeer gevarieerd aanbod in vorm en gewicht
  • 3PL: multi-klantretourstromen via één systeem
  • Farma: hoog volume, kleine, lichte, verpakkingen
automatisch retouren verwerken in magazijn

FAQ Retouren Sorteren

Specifieke vragen of staat jouw vraag er niet tussen? Neemt dan contact met ons op!

Ja. Als het product past op een sorteermachine (wat betreft formaat en gewicht), kan het retourproces worden geautomatiseerd.

Nee. De sorteeroplossingen van DistriSort kunnen alle logistieke stromen automatisch verwerken. Dus zowel inbound, als outbound en de retouren.

Alles wat je wilt, DistriSort kan alles meetbaar maken.

Het systeem sorteert naar van tevoren ingestelde criteria. Denk hierbij aan:

  • Crossocking (direct terug in verkoop)
  • Terug naar voorraad
  • Refurbishment & VAS
  • Opkoper
  • Doneren
  • Afval

Vrijwel alle. Van de standaard consumenten (e-commerce) retouren, tot terugroepacties of winkelvoorraden die retour komen (bijv. wat overblijft na een uitverkoopperiode).

Automatisch sorteren van retouren? 

Neem contact op!